Tue Søvsø M.A.
Ancient Philosophy and History of Ancient Science (APhil/HistAS)
Klassische Philologie
Ausbildung
Seit 2017
Promotionsstudium an der Freien Universität Berlin
2015
Magister Artium in Latein, Universität Kopenhagen
2013
Bachelor Artium in Latein, Universität Kopenhagen (2013)
Beruflicher Werdegang
Seit 07/2023
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Rahmen des DFG-Projekts: „Die Gemeinschaft ist wichtiger als der Einzelne: Deliberation, praktische Rationalität und Moralpsychologie in Ciceros De officiis“ (BR 6540/1-1), Universität Heidelberg
11/2022 – 07/2023
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Rahmen des DFF-Projekts: „How the Christians Stole the Past: Contestation, Education, and Interaction in Imperial Literary Culture”, Aarhus Universitet
2016 – 2017
Studienberater, Vejledning & Optagelse, Uddannelse & Studerende, Københavns Universitet (2016-2017).
2015 – 2016
Gymnasiallehrer, Tårnby Gymnasium (2015-2016)
WiSe 2014 und 2015
Dozent, Saxo instituttet, Københavns Universitet
2011 – 2014
Wissenschaftliche Hilfskraft im Rahmen des DFF-Projekts: „Danish historical writing before 1225 and its Intellectual Context in Medieval Europe“ Københavns Universitet (2011-2014)
2010 – 2013
Wissenschaftliche Hilfskraft am Center for Neoplatonic Virtue Ethics, Københavns Universitet (2010-2013).
Aufgaben
Fachredakteur für antike Philosophie bei der dänischen Enzyklopädie, Lex.dk.
Peer-reviews für Ancient Philosophy Today: DIALOGOI und Nordic Renaissance Studies
Cicero’s Stoicism – Sceptical reflections on Stoic ethics
In my dissertation, I present a comprehensive reappraisal of Cicero’s engagement with Stoic ethics. Starting from a detailed examination of the philosophical background which informs Cicero’s interpretation of Stoic philosophy the dissertation offers a close reading of his presentation of Stoic ethics in De finibus and a reinterpretation of the early Stoic theories he discusses. The aim is to uncover a neglected strand in early Stoic ethics. Contrary to common perceptions of the Stoics as committed to an ideal of becoming distanced, impartial, and unaffected by external events, the proponents of this version of Stoic ethics instead emphasized the strength that can be found by fully accepting the deep-seated partiality and affectivity of human nature and our embeddedness in the greater ecosystem of cosmic nature. Cicero offers a uniquely detailed account of this strand in Stoic ethics which, I argue, can be traced back to the works of Chrysippus and his immediate successors.
im Erscheinen
„Ist das Fressen nicht auch Teil von der Moral? Der vermeintliche Konflikt zwischen honestum und utile in Ciceros De officiis 3“ in: Philipp Brüllmann und Jörn Müller (hrsg.), Cicero: De officiis, Berlin / Boston 2023 (Reihe: Klassiker Auslegen)
2022
Cicero, Forpligtelser, Gyldendal 2022.
„De tidlige stoikere – indledning og oversættelse“ und „Johannes af Salisbury – oversættelse” in: J. Wiewiura (hrsg.) Den politiske filosofis historie, Hans Reitzels forlag 2022.
2021
„The Craftsman of Impulse: Chrysippus on Expertise and Moral Development“ in: T. Angier and L. Raphals (hrsg.) Skill in Ancient Western and Chinese Ethics, Bloomsbury Academic 2021.
„Into your (s)kin: Towards a comprehensive conception of empathy“, mit Kirstin Burkhardtin: Frontiers in Psychology 11 (2021).